neděle 5. září 2010

Měření body geometry u Šírera v Brně

Protože jsem se rozhodl (a dostal chváleno) pořídit k nastávajícím 40-tým narozeninám novou silničku, věnoval jsem se už nějaký čas výběru. Kolo jsem nakonec koupil u Šírera a jako jeden z benefitů ke koupi byla poměrně výrazná sleva na měření body geometry (BG), které má sloužit k optimálnímu nastavení posezu na kole a přizpůsobení geometrie kola tomuto posezu.
Pročetl jsem si, co všechno měření obnáší a na nabízenou možnost nakonec kývl. Den D byla tato sobota. Kolo už je ve stavu, kdy zbývá dodat, jaká pořídit řídítka a hlavně představec, jeho volba je poměrně zásadní při konečném zaříznutí vidlice.
Měření provádí pan Janů z brněnské prodejny Šírer, se kterým jsem také řešil výběr rámu a dalších komponent a jehož ochotu, vstřícnost a zejména časovou flexibilitu při domlouvání termínu velice oceňuji.
Na měření jsem sebou vezl cyklooblečení, tretry a sedlo, které jako jediné nebudu kupovat nové.
V první části se jedná o "anamnézu", čili kratičký dotazník o sportovní minulosti, aktuálních i dlouhodobých zdravotních problémech, nebo konkrétních potížích při jízdě.
Následuje vyšetření ohebnosti, při kterém se najdou rezervy zkrácených svalů a jsou doporučena cvičení pro jejich kompenzaci (jsem celkem nezkrácen, hurrá).
Další na řadě je kontrola "nastavení" těla. Přeměření délky nohou zda jsou stejné, postavení kyčlí, kvalita mezilopatkových svalů, postavení chodidel a další.
Poté již začíná trochu "alchymie", hledání bodů otáčení v kloubech a nalepení koleček v těchto bodech. Body jsou využity k přesnému měření rozsahu pohybu dolních končetin, po kterém dojde k "hrubému" nastavení kola, na kterém je nasazen testovací představec umožňující změnu délky i úhlu postavení vůči rámu.
Poslední fází před před nasednutím na kolo je měření chodidel, které spolu s měřením postavení kotníků a délky končetin slouží pro doporučení týkající se treter, tzn. vložek případně kompenzačních klínku.
Máme-li toto hotovo, hurrá na kolo. Nejprve se nastaví tzv. 2D geometrie, tedy výška a poloha sedla, výška, délka a úhel představce i natočení řídítek. U všech nastavení se využívá měření úhlů svíraných částmi nohy v bodech otáčení. Docela zajímavé i zábavné. Hlavně nastavení představce je pro výběr nového skutečně boží.
S nastaveným 2D se vrháme do 3D:-) a to je teprve zajímavé! S trochou snahy, vodováhou, úhloměrem a poučenou manželkou by se snad 2D nastavení tak nějak udělat dalo. 3D už je trochu vyšší dívčí, protože se sleduje zejména postavení nohy s ohledem na nastavení kufru a vypodložení chodidla v tretře. Dokud jsem to nevyzkoušel na vlastní kůži, nevěřil bych, jak velký vliv na šlapání má nastavení kufru a to nejen předozadní, ale i levopravé spolu s postavením nohy uvnitř tretry.Tato část mi na celém měření přišla nejzajímavější. Experimentovat s postavením sedla je snadné, s řídítky taky, s představcem už je to horší a s kufry v kombinaci s vložkama (aspoň pro mne) jde o totální alchymii, v jejímž důsledku jsem uvěřil měřiteli spolu s pocity a rozhodl se pořídit nové tretry. Rozdíl proti současným Lake 310 je skutečně pocitově zarážející. Jsem zvědav na čísla, až dovezu kolo domů (doufám ve čtvrtek) a i bez čísel na venkovní pocity. Pravda, budou trochu zkresleny celkovým dojmem z novinky, ale o výsledek součtu jde přece hlavně:-). Zatím mám z absolutoria výborný pocit a doufám, že jarní pohoda na kole bude veliká!
P.S.: pro dobré známé. Vím, že mám 40 až příští rok v červnu, ale v březnu těžko čekat podzimní výprodeje materiálu 2011 srovnatelné se současným 2010:-)

9 komentářů:

  1. Ahoj,

    resili jste nejak hrazdu?
    Jsou schopni i s timto poradit?

    Diky.

    OdpovědětVymazat
  2. Hmmm 3D měření, to mi budeš muset někdy vysvětlit, teda zaučit do těch tajů. A co teda budeš mít za nové tretry?

    OdpovědětVymazat
  3. Michale, když si pořídíš Transitiona, tak věřím, že pořeší i hrazdu. :)))

    OdpovědětVymazat
  4. 2Michal: poradit jsou schopní s čímkoli. Já jsem řešil klasický posez s tím, že jsme případnou změnu pro hrazdu jenom lehce ústně diskutovali. Ona moje hrazda by stejně na ten testovací představec nešla dát. Nastavení TT posezu ale mají normál v programu, čili se stačí domluvit
    2Šewy: no co bys myslel:-) když už jsem byl u spešlů, tak spešlíky s-worksy, proti stávajícím lake neskutečný pocit. 3D si necháme třeba k vínu:-)

    OdpovědětVymazat
  5. Maňa říkala, že o investici do BG Fiting taky uvažuju. Doufám, že tvůj report bude pokračovat. Jsem zvědav o kolik ti změní základní geometrii oproti původnímu doposud používanému kolu. A když tretry od Spešlu stojí dvakrát tolik než od Jezera, tak by v tom byl čert, aby nebyl poznat rozdíl.

    OdpovědětVymazat
  6. na to, až postavím kola vedle sebe jsem taky zvědavý.
    Tretry 2x tolik nestály, dostal jsem skutečně velkorysou slevu, jinak bych asi uvažoval o vložkách. Je ovšem pravda, ze z nohou se těm s-worksům fakt nechtělo :-)

    OdpovědětVymazat
  7. Tak Spešly jsem pak na webu našel i za 4 tisíce. Do vložek jsem už o prázdninách investoval http://www.xcr.cz/shop/produkt-625-4968-sidas-bike%2B.html i s prohlídkou u doktora. Po dvou měsících používání jdu na kontrolu a event. doladěním.

    OdpovědětVymazat
  8. ty s-worksy za 4000 jsou super cena. Mám za o málo víc nový model, který už nemá suchý zip, jenom 2 točítka, ale hlavně má kratší jazyk, který mne u staršího modelu tlačil do nártu.
    U specializedu je super, že vyrábí vlastní řadu vložek podle tvaru chodidla, přičemž tu nejnižší, kterou se svým platfusem potřebuji, dávají u vyšších modelů přímo do tretry.

    OdpovědětVymazat
  9. A to jsem si myslel, že stačí nastavit výšku sedla a jedu.
    S tímto nastavením už nemusíš ani šlapat co :-). Při společném výběhu mi to musíš vysvětlit jak to bylo :-).
    No přípravu na novou sezónu jsi začal úchvatně :-))).

    OdpovědětVymazat